Wymiana sprzęgła w motocyklu.

0

Elementem eksploatacyjnym który często ulega zużyciu w naszych motocyklach jest sprzęgło. Kilka tarcz, metalowe przekładki i sprężyny zamknięte w stalowym koszu przenoszą całą moc naszego silnika, która potem przez wałek zdawczy i następnie przez łańcuch wędruje wprost do tylnego koło. Początkowe objawy końca żywota sprzęgła są zazwyczaj takie same. Obroty podczas przyspieszania nagle rosną, ale w ślad za tym nie idzie odpowiednie przyspieszenie. Na początku trudno to wyczuć i widać to głównie na prędkościomierzu, po jakimś czasie da się jedna wyraźnie słyszeć wzrost obrotów, pomimo braku odpowiedniego przyspieszenia.

W motocyklach spotykane zazwyczaj sprzęgła mokre. Sprzęgła suche stosowane są co prawda w niektórych modelach bmw i ducati, ale na potrzeby tego opracowania zajmiemy się klasycznym sprzęgłem motocyklowym, które pracuje w kąpieli olejowej.Tarcze, przekładki i sprężynki.

Od czego zatem zacząć diagnostykę i ewentualną wymianę sprzęgła w motocyklu?

W sprzęgłach sterowanych linką, warto sprawdzić luz na klamce. W serwis manualu waszego motocykla znajdziecie luz jaki powinna mieć klamka sprzęgła. Linka nie może być bowiem napięta jak struna. Wtedy nawet dobre sprzęgło będzie lekko wysprzęglało i będzie miało tendencję do ślizgania. Podobnym problemem może też objawiać się linka zatarta lub uszkodzona i tkwiąca w pancerzu.

Jeżeli diagnostykę linki mamy za sobą a problem nie ustąpił zdecydowanie czeka nas dostanie się pod dekiel sprzęgła i wyjęcie tarcz, przekładek i sprężyn. Dopiero bowiem rozebranie sprzęgła pozwoli na ocenę zużycia jego elementów. Żeby dostać się do sprzęgła w niektórych modelach będziecie musieli zdjąć owiewkę albo odkręcić dźwignie hamulca. I uwaga na olej. Warto sprawdzić czy w waszej maszynie zdjęcie dekla nie skończy się wyciekiem oleju. Warto go spuścić z silnika. Czeka was to zresztą i tak, w sytuacji w której sprzęgło ślizgało. Wtedy bowiem wymiana oleju jest wskazana przy okazji założenia nowego sprzęgła.

Po rozebraniu sprzęgła możliwe są dwie drogi. Albo wymieniamy cały komplet sprzęgła na nowy, albo wymieniamy tarcze sprzęgła i decydujemy się na diagnozę sprężyn i przekładek. I w zależności od stanu ich zużycia podejmujemy decyzję o ich wymianie. Tarczki, nawet jeżeli ich wymiar mieści się w tolerancji przyjętej przez producenta, wymagają wymiany. Potrafią być bowiem powierzchniowo przypalone co powoduje ich ślizganie. Sprężyny natomiast trzeba zmierzyć. W service manualu waszego motocykla podany jest minimalny wymiar który może mieć sprężyna. Jeżeli nie trzyma limitu serwisowego bezwzględnie nadaje się do wymiany. Również przekładki można zmierzyć, ale w praktyce to wzrokowo powinno się ocenić ich dalszą przydatność. Bez względu na ich fabryczny kolor(potrafią być srebrne, czarne, albo nawet szare) uszkodzone zawsze będą powiadały na swojej powierzchni przebarwienia. Dobre powinny mieć jednolity kolor i brak kolorowych przebarwień. Jeżeli natomiast pojawiają się na ich powierzchni kolorowe plamy, często wpadające w kolor niebieski, fioletowy, albo różowy to zdecydowanie nie nadają się do dalszej eksploatacji.

Jakie sprzęgło wybrać? Konserwatyści mogą udać się do serwisu swojej marki motocykla i kupić oryginalne elementy sprzęgła. Z naszego doświadczenia wynika że wysokiej jakości zamiennik spełni to zadanie nie gorzej. Przykładem mogą być tarcze Japońskiego Vesraha, producenta który jest dostawcą części na montaż do wielu Japońskich fabryk. Równie wysoką jakość oferuje Niemiecki TRW. Zaletą tego producenta jest możliwość zakupu pojedyńczych elementów sprzęgła jak i całych kompletów. Z tańszych produktów zwracamy waszą uwagę na tarczę NHC. Producenta który oferuje najlepszy stosunek ceny do jakości w oferowanych sprzęgłach. 

 

Przydatne informację:

 

  • Tarcze przed założeniem należy namoczyć w oleju. Zanim je zanurzycie w oliwie rozbierzcie sprzęgło i zobaczcie czy na pewno wymiarem pasują do waszego motocykla. W razie konieczności zwrotu do sklepu unikniecie problemu.

  • Po wyjęciu tarcz należy dokonać oceny kosza sprzęgła. Sprawdzić należy zwłaszcza powierzchnię po której pracują kły tarcz sprzęgła. Powinna być równa, bez uszczerbków i wyżłobień. 
  • Jeżeli sprzęgło poślizgiwało i się przypaliło to bezwzględne należy wymienić olej z filtrem.

  • Pamiętajcie o zakupie nowej uszczelki dekla. Ważne jest też usunięcie pozostałości po starej uszczelce. W coraz większej ilości motocykli dekle boczne składane są fabrycznie na silikon. Bardzo uważajcie jednak jeżeli w deklu są kanały olejowe. Ich zatkanie grozi śmiercią silnika.

  • Postarajcie się wykonywać takie czynności zaopatrzeni w klucz dynamometryczny i service manuala waszego modelu motocykla. Ostrożność zalecana jest zwłaszcza przy wkręcaniu śrub ze sprężynami. Wkręcacie je w podstawę kosza, a ona jest aluminiowa. Łatwo ukręcić gwint!

  • Jeżeli po zdjęciu dekla motocykl musi odstać kilka godzin lub dni, zabezpieczcie otwarty silnik tak, żeby nie dostawał się do niego brud.

  • Jeżeli jesteście dwieście kilometrów od cywilizacji możecie zastosować starą metodę usprawnienia srzęgła. Przetarcie przekładek papierem ściernym i podłożenie podkładek pod śruby sprężyn może pomóc wam wrócić do domu.

Komentarze do wpisu (0)

* - Pole wymagane
płatnosci

Powyższe logotypy zamieszczone zostały jedynie w celach informacyjnych i nie stanowią własności firmy MOTOpasja.pl

sklepy internetowe shoper.pl