Jaki zestaw napędowy wybrać do crosówki, czyli o łańcuchach i zębatkach do motocykli MX i Enduro.

Piach, błoto, woda i ciągła zmiana obciążeń. Nie oszukujmy się, zestaw napędowy w motocyklu crossowym i enduro nie ma lekkiego żywota. Każdy kto używa motocykla w terenie zdaje sobie z tego sprawę. Dzisiaj poświęcimy trochę uwagi doborowi zestawu napędowego. Omówimy też rodzaje zestawów napędowych dostępnych na rynku i po krótce opiszemy sposoby ich konserwacji.

 

Łańcuch z oringami czy bez?

Wiele osób nie wie jaka jest pomiędzy nimi różnica. A polega ona na zastosowaniu w łańcuch oringowym uszczelniaczy które chronią pracujący w tulejce sworzeń przed dostawaniem się wody i brudu. Pod uszczelniaczem producent stosuje smar, dzięki czemu pracujące elementy są odseparowane od czynników zewnętrznych. Różni producenci stosują różne kształty uszczelniacza(w przekroju). Podstawowym uszczelniaczem jest oring, w zależności od producenta spotykamy też opatentowane wersję takie jak X-ring, Z-wing, W-ring czy Z-ring.  Nie sugerujcie się samym uszczelniaczem. Liczy się klasa wzmocnienie która przekłada się na odporność na rozciąganie. To że łańcuch jest oringowy nie oznacza że nie może nie mieć wzmocnienia. I na odwrót. Łańcuch bezoringowy może być bardzo mocny. Kolor też zazwyczaj nie wpływa na stopień wzmocnienia. Mitem jest historia według której łańcuch złote są wybitnie mocniejsze. Warto jednak zastosować łańcuch złoty, z naszego doświadczenia wynika bowiem że trochę wolniej on rdzewieje.

Jaki z łańcuchów wybrać? Wielu użytkowników stosuje łańcuch bezoringowe, ze względu na mniejsze straty mocy. Łańcuchy takie polecamy stosować głównie do motocrossu i sprzętu dla zawodowców, gdzie liczy się waga i wysokie osiągi. Do enduro zdecydowanie polecamy łańcuch z uszczelnieniem, ze względu na ich większą trwałość i większą bezobsługowość.

 

Jak to jest z zębatkami?

Z zębatkami zdawczymi (przód) jest łatwiej, one są po prostu stalowe. Tu należy zastosować rozwiązanie znanego i cenionego producenta i problem jest rozwiązany.

Wybór zębatki na tył jest już bardziej podyktowany sposobem eksploatacji i wymogami użytkownika. Generalnie do motocrossu i zaawansowanego enduro stosuje się lekkie zębatki aluminiowe. Obecnie produkowane są już dosyć trwałe, ale dalej znacząco odbiegają wytrzymałością od stalowych. Stal stosuje się wszędzie tam gdzie użytkownicy stawiają na dużą trwałość. 

O ile na szosie wymienia się cały zestaw napędowy, o tyle w motocyklach terenowych przyjęło się ze warto w połowie zużycia zestawu wymienić przednią zębatkę na nową. Znacząco podnosi to czas eksploatacji całego zestawu. Niektórzy użytkownicy potrafią także dwukrotnie wykorzystać tylną zębatkę stalową. Ze względu na wolne zużycie tak dużej zębatki potrafi ona pracować na dwóch łańcuchach.

 

Zapinać czy zakuwać? 

Większość osób stosuje zapinki. Ma to swoje uzasadnienie, zapinkę łatwiej bowiem zdjąć gdyby łańcuch spadł i się zablokował. Do bardzo mocnych motocykli i zabaw hard enduro część użytkowników wybiera jednak zakuwkę. 

 

Oznaczenia łańcuchów niewiele mówią o jego przeznaczeniu. Dla waszej wygody przedstawiamy krótkie opisy wraz z przeznaczeniem łańcuchów. 

Najpopularniejsze łańcuchy DID do motocykli cross/enduro:

bezoringowe:

DID 520DZ2 - Najpopularniejszy bezoringowiec dla amatorów. Trwały, ale cięższy niż wersje topowe. Kolor G&B(gold&black)

DID 520ERT2- Łańcuch dla wymagających amatorów i zawodników. Lekki i wytrzymały. Kolor G&G

DID520MX- Łańcuch typowo wyczynowy. Najmocniejszy i najlżejszy.

oringowe:

520VX2- Najbardziej popularny Xringowiec. Wzmocniony, dzięki czemu trwały. 

520VT2- Wąski, przez co bardzo sztywny i trwały xringowiec przeznaczony dla hardcorowych enduraków

520ZVMX- Najmocniejszy Xring DIDa. Znajduje zastosowanie tylko w najmocniejszych motocyklach i pod najbardziej

wprawionymi jeźdźcami. Ze względu na przeznaczenie, nie dostępna jest do niego zapinka(tylko zakuwka).

520ATV- łańcuch Xringowy dla użytkowników quadów

 Wykres

 Pytania? Wątpliwości? Zapraszamy do kontaktu: info@motopasja.eu lub 609-450-084 

 

płatnosci

Powyższe logotypy zamieszczone zostały jedynie w celach informacyjnych i nie stanowią własności firmy MOTOpasja.pl

sklepy internetowe shoper.pl