Producenci

Zestaw napędowy? Nic trudnego!

Więcej o zestawach napędowych:  https://www.youtube.com/watch?v=svaymeCN30s

    1. Czym charakteryzuje się łańcuch o-ringowy i x-ringowy.
    2. Podział łańcuchów ze względu na rozmiar i wzmocnienie.
    3. Dwa ważne czynniki wpływające na długość eksploatacji: odporność na rozciąganie i odporność na wodę.
    4. Jak konserwować łańcuchy napędowe,
    5. Czy już czas na wymianę zestawu napędowego?
    6. Jak powinien być zainstalowany mój napęd.
    7. Łańcuchy, a więc i słów kilka o zębatkach...

     

     

    1.

    Wielu motocyklistów pamięta jeszcze czasy kiedy demontowało się łańcuchy celem „wykąpania” ich w rozgrzanym towocie. Celem takich operacji było zaaplikowanie smaru do pracujących elementów łańcucha, czyli pomiędzy sworzeń a tulejkę. Te czasy mamy jednak za sobą a to dzięki jak się dzisiaj wydaje banalnemu rozwiązaniu czyli oringowi lub jego następcy x-ringowi. O-ring bądź x-ring to bowiem gumowe uszczelki które chronią w łańcuchu każdy pracujący w tulejce sworzeń. Pomiędzy sworzeń a tuleję podczas produkcji wtłaczany jest smar który pozostaje tam aż do zakończenia żywota łańcucha. Dzięki takiemu rozwiązaniu elementy które pracują mają zapewnione ciągłe smarowanie. Znacząco wydłuża to długość eksploatacji i redukuje przykre czynności obsługowe. Nie zmienia to jednak faktu że łańcuch należy smarować specjalnym smarem, ale o tym później. Pierwszą generacją uszczelniaczy były o-ringi(nazwa pochodzi od kształtu uszczelniaczy o okrągłym przekroju). Najnowszym typem uszczelniacza jest natomiast x-ring (tu  w przekroju mamy X). X-ring to opatentowane rozwiązanie firmy D.I.D. Jest rozwinięciem klasycznego o-ringa które nie dość że zapewnia większą szczelność to w dodatku zmniejsza opory podczas pracy łańcucha.

    Podsumowując należy dodać że łańcuchy z uszczelniaczami oringowymi i xringowymi znajdują zastosowanie w  niemal wszystkich motocyklach szosowych i większości crosówek i enduro. Bezoringowce są natomiast stosowane w wyczynowych crossówkach (ze względu na mniejszą wagę i brak oporów które stawiają uszczelniacze) oraz z mniejszych bądź starszych motocyklach szosowych(obecnie głównie z uwagi na niższe ceny).

     

    2.

    Łańcuchy Dzielimy ze względu na rozmiar. Występuje unifikacja rozmiarów łańcuchów bez względu na producenta. Spotykamy następujące rozmiary:415, 420, 428, 520, 525, 530, 532, 630. Każdy z tych rozmiarów może występować w różnych specyfikacjach wytrzymałościowych. Z rozmiaru i rodzaju wzmocnienia stworzona jest nazwa łańcucha. Dla przykładu: DID 520VX2 to łańcuch super wzmocniony x ringowy o rozmiarze 520. DID 530ZVM-X to łańcuch xringowy hiper wzmocniony.  Dalsze omawianie oznaczeń nie jest konieczne na potrzeby tego opracowania. Warto jedynie dodać że każdy stopień wzmocnienia pociąga za sobą zastosowanie grubszych płytek i sworzni oraz zastosowanie lepszych materiałów do wykonania łańcucha.  Łańcuch najlepiej dobrać z tabeli umieszczonej na stronie producenta. Oprócz rozmiaru tabela zawiera oznaczenie literowe łańcucha DID które określa pozostałe  parametry łańcucha jak rodzaj wzmocnienia i rodzaj uszczelniacza lub jego brak. (www.didchain.com/spec) Uwaga: oznaczenie literowe jest bardzo ważne, bowiem biorąc jedynie rozmiar łańcucha pod uwagę a nie zwracając uwagi na jego parametry takie jak rodzaj wzmocnienia możemy wyrządzić krzywdę sobie i innym(za słaby łańcuch to pewność zerwania go w mocnym motocyklu)

     

    3. 

    Dwa wcześniej poruszone problemy w praktyce przekładają się na wartości które pozwalają w liczbach przedstawić różnice pomiędzy łańcuchami. Podstawowym parametrem jest odporność na rozciąganie(w praktyce oznacza to jak duże obciążenie może przenieść łańcuch bez rozciągnięcia się). Drugi parametr to odporność na wodę. W praktyce wykazuje on jak duża jest różnica pomiędzy o i x ringiem. Przydatny jest także wskaźnik odporności na zużycie.

     

    4.

    Łańcuchy napędowe bez względu na to czy mają uszczelniacze czy są ich pozbawione wymagają smarowania. Do smarowania używać należy specjalnych preparatów w sprayu(polecamy produkty firm motul i motorex oraz ipone dostępne w wielu specyfikacjach, na przykład do motocykli szosowych i terenowych). Pamiętać należy że do łańcuchów z uszczelniaczami stosujemy specjalne preparaty z adnotacją do o, x ringów. Jest to ważne gdyż oprócz smarowania preparat taki zapewnia odpowiednią konserwację dla gumowej uszczelki. Łańcuchy można też smarować olejem przekładniowym 80w90(nie polecana metoda ze względu na przyklejanie się brudu.Smarowania powinno się wykonywać co 300-400km podczas eksploatacji na szosie, oraz po każdym kontakcie z wodą(mycie lub deszcz).Mycia dokonuje się zazwyczaj raz na kilka smarowań. Użyć można do tego celu preparatu w sprayu lub zwykłej nafty technicznej. UWAGA!- nigdy nie używaj w tym celu rozpuszczalników i benzyny- rozpuszczają gumowe uszczelniacze co prowadzi do zniszczenia łańcucha.

     

    5.

    Jest kilka oznak które wskazują na to że czas naszego zestawu napędowego dobiegł końca. Pierwszą podstawowym objawem jest łańcuch odchodzący od tylnej zębatki. Odciągamy łańcuch od zębatki w kierunku tyłu motocykla. Nowy łańcuch nie da się odciągnąć praktycznie wcale. Stary i zużyty odciągnie się natomiast tak znacząco że pomiędzy zebatką a łańcuchem pojawi się wolna przestrzeń. Kolejnymi objawami zużycia są zaostrzone zęby w zębatkach, które straciły swój pierwotny kształt, wypadające uszczelniacze z łańcucha oraz nierównomierne rozciągnięcie łańcucha, które też jest wskazaniem do wymian zestawu napędowego.

     

    6.

    Montaż zestawu napędowego najlepiej zlecić wykwalifikowanemu mechanikowi, ale jeżeli  czujesz się na siłach możesz to zrobić sam. Najważniejszą rzeczą z którą przyjdzie się wam zmierzyć to rodzaj łączenia do łańcucha(łańcuchy napędowe zawsze są rozłączone). Produkowane są dwa rodzaje łączeń. Są to zakuwki i zapinki. Zakuwka jest wiele pewniejszym sposobem łączenia łańcucha, ale do jej zastosowania niezbędne jest użycie specjalnego przyrządu którego zakup do na prywatny użytek nie jest opłacalny, chyba że mamy kilka motocykli albo jeździmy naprawę dużo[i](do łączenia łańcuchów DID stosuje się zakówarki DID KN 500 które kosztuje 475zł). Zapinkę łatwiej założyć, ale nie daje ona takiej trwałości jak zakuwka która to jest niemalże tak mocna jak każde ogniwo fabryczne. Zasadniczo stosujemy taką metodę: Zakładamy takie łączenie jak było zastosowane w naszym motocyklu fabrycznie. Jest jeszcze jedna metoda która nakazuje stosować zakuwkę w każdym motocyklu szosowym o mocy powyżej 50km, w pozostałych przypadkach pozostawiając wybór właścicielowi motocykla.

    UWAGA!- po montażu luz łańcucha na środku długości pomiędzy zębatkami powinien wynosić 20-30mm w motocyklach szosowych i 30-45mm w motocyklach szosowych. Sprawdzenia dokonujemy gdy motocykl nie jest obciążony. Dokładną wartość warto sprawdzić w serwis manual”u waszej maszyny.  Warto po ustawieniu napięcia usiąść na motocyklu naciskając na tylnie zawieszenie. Jeżeli po ostrym ugięciu wahacza, łańcuch jest napięty jak struna należy przeprowadzić regulację od nowa(konsekwencją takiego napięcia będzie szybsze zużycie zestawu oraz możliwość uszkodzenia łożyska na wałku zdawczym).

     

    7.

    Dobry łańcuch nie pozwoli na osiągnięcie dużego przebiegu jeżeli nie zastosujemy wraz z nim dobrych zębatek.

    Polecamy zębatki Japońskiej firmy Sunstar oraz aftermarketowe JT sprockets. Obydwie te firmy to gwarancja najwyższej jakości i długiego przebiegu. W ofercie posiadamy też supersproxa który jest bardzo popularny w enduro, ale coraz częściej stosowany też w motocyklach szosowych. W motocyklach szosowych niema zbytniej filozofi w doborze zębatek-wybieramy tylko firmę i ewentualnie zmieniamy ilość zębów w stosunku do fabrycznego. Pamiętać trzeba bowiem że zębatki nie posiadają tak jak łańcuchy kilku opcji wytrzymałości.  Większy wybór dotyczy zębatek tylnych do motocykli terenowych. Mamy tutaj do wyboru zębatki aluminiowe, bądź aluminiowo stalowe. Do wyboru są tez zębaty typu Z(patent sunstara). W poniższym artykule znajdziesz przykłady głównie dotyczące łańcuchów napędowych firmy D.I.D której jesteśmy oficjalnym dealerem i której łańcuchy polecamy ze względu na ich najwyższą jakość i wytrzymałość.

     

    Powyższy artykuł i wszystkie w nim zawarte informacje są własnością firmy Biuro Doradcze Jerzy Szumielewicz. Kopiowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie ich w jakikolwiek sposób jest zabronione. Prawa autorskie do powyższego opracowania są wyłączną własnością autora. Jeżeli masz jakieś pytania bądź wątpliwości zapraszamy do kontaktu: info@motopasja.eu

Koszyk

produktów: 0

wartość: 0,00 zł

przejdź do koszyka »

Kontakt

 

Infolinia:
609 450 084

22-786-40-26

mail: sklep@motopasja.eu

 

Promocje

płatnosci

Powyższe logotypy zamieszczone zostały jedynie w celach informacyjnych i nie stanowią własności firmy MOTOpasja.pl

sklepy internetowe shoper.pl