Łańcuch napędowy w motocyklu przekazuje cały moment obrotowy na napędzane tylne koło. Poddawany dużej sile pracuje nieustannie często przez kilkadziesiąt tysięcy przekazując moc silnika. Często w złych warunkach, z ciągle zmieniającą się prędkością obrotową. Takim warunkom pracy we współczesnych mocnych motocyklach sprostać mogą tylko najlepsze produkty renomowanych producentów.
Prym na rynku łańcuchów napędowych wiodą Japończycy. To japońskie firmy jako pierwsze wyprodukowały łańcuchy skłonne sprostać ponad stu konnym motocyklom. Obecnie produkowane łańcuchy motocyklowe niosą w sobie kilka dziesięcioleci innowacji, wdrażania nowych technologii i najlepszych materiałów. Poniżej postaramy się rozwiać kilka wątpliwości. Jeżeli nie wiesz jaki łańcuch dobrać do swojego motocykla, koniecznie skontaktuj się z nami. Jako autoryzowany przedstawiciel DID posiadamy szeroką wiedzę która pozwoli dobrać odpowiedni łańcuch dla ciebie.
Jaka marka łańcucha napędowego będzie najlepsza do mojego motocykla?
W świece łańcuchów motocyklowych od lat niezmiennie prym wiedzie kilka producentów. Każdy z nich ze względu na dużą renomę posiada duży wybór łańcuchów o różnych klasach wzmocnienia które pozwalają na znalezienie łańcucha do każdego typu motocykla. Na naszym rynku największą popularnością cieszą się łańcuchy D.I.D, firmy której jesteśmy oficjalnym dealerem od 2006 roku. Wspomnieć też warto o marce RK, która do dzisiaj, zwłaszcza wśród motocyklistów starszych stażem cieszy się dużym wzięciem. Do czołówki zaliczamy też firmy EK chain, Afam i Regina.
X-Ring czy O-ring, jaki rodzaj uszczelniacza wybrać?
Pierwszym rodzajem uszczelniacza który chronił pracującą tulejkę w każdym ogniwie łańcucha był uszczelniacz o-rigowy. Zany z wielu uszczelnień przyjął się i przez wiee lat był najczęściej stosowanym rodzajem uszczelniacza. Japońskie firmy wpadły jednak na pomysł zmiany przekroju uszczelniacza. Miało to zwiększyć ilość punktów styku uszczelniacza z płytką, a tym samym jego uszczelnienie. Prowadzi też do zmniejszenia oporów. Obecnie uszczelniacze X-ringowe wyparły już o-ringi i w większości firm znajdziemy uszczelniacz o bardziej wyrafinowanym przekroju niż klasyczne koło. Firma did konsekwentnie produkuje uszczelniacze x-ringowe, wśród innych producentów znaleźć można jednak również uszczelniacze w-ring czy z-ring.
Łańcuch wzmocniony czy nie?
Przy mocach obecnie produkowanych motocykli każdy niemal łańcuch posiada jakąś klasę wzmocnienia. Producenci prześcigają się tutaj w finezyjnych nazwach, opisując łańcuchy jako super wzmocnione, hiper wzmocnione czy ultra wzmocnione. W praktyce jednak to jedynie chwyt marketingowy. Liczy się najbardziej parametr w postaci odporności na rozciąganie wyrażonej w Kn. Jeżeli chcecie porównać dwa łańcuchy różnych producentów to porównajcie ten parametr. Najlepiej jednak zdać się na tabele dostarczane przez producenta łańcucha i po niej dobrać łańcuch który producent uważa za wystarczająco mocny do naszego motoru.
Czy do enduro i crossa stosujemy takie same łańcuchy?
Nie. Łańcuchy i zębatki do motocykli crossowch i enduro są inaczej skonstruowane, w producenci produkują obecnie dedykowane rozwiązania do tego sportu. Zestawy do crosówki i enduro często pozbawione są uszczelnień i węższe ale sztywniejsze.
Łańcuch. Spinać czy zakuwać?
Obecnie przyjmuje się że do motocykli szosowych należy łańcuch zawsze zakuć. Tylko zakucie daje bardzo wysokie podobieństwo do każdego ogniwa zakutego fabrycznego, sięgające 98%. Zapinka zaś pod względem możliwości rozłączenia się jest jedynie w 70% tak trwała jak ogniwo fabryczne. Zapinki stosujemy zaś w małych pojemnościach osiągających niewielkie prędkości, oraz w motocyklach crossowych enduro i quadach.
Czy łańcuch w motocyklu wymieniamy sam, czy razem w zębatkami?
Łańcuch motocyklowy zawsze musi być wymieniany razem z zębatkami. Nawet jeżeli zużycie zębatek wydaje się być niewielkie to założenie nowego łańcucha na stare zębatki nawet o połowę skróci jego żywotność. Więcej o doborze kompletnych zestawów napędowych dowiesz się na naszym blogu we wpisie o zestawach napędowych.